Hoe werkt hoorzorg

We vertellen u graag stap voor stap hoe hoorzorg werkt

Ons doel bij het kiezen van het juiste hoortoestel is om u te helpen begrijpen hoe u het beste voor uw gehoor kunt zorgen en welke opties beschikbaar zijn om uw gehoor te verbeteren. Ontdek belangrijke aspecten zoals de verschillende soorten hoortoestellen, het belang van een goede gehoortest en hoe u kunt profiteren van vergoedingen door zorgverzekeraars en belastingteruggave. Door deze pagina te verkennen, krijgt u waardevolle inzichten en advies om weloverwogen beslissingen te nemen over uw hoorzorg. We staan klaar om u te ondersteunen op uw reis naar een beter gehoor.

Hoorzorg bij Oorwerk in 5 stappen

Wat kunt u verwachten? We begeleiden u in 5 stappen naar een verbeterd gehoor. Bekijk de video hieronder voor een korte introductie tot de hoorzorg bij Oorwerk Audiciens.

Stap 1: Bereid u voor op de afspraak

Om u zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk om goed voorbereid naar de afspraak te komen. Wij vragen u daarom het volgende te doen:

Neem iemand mee naar uw gehoortest

Twee horen meer dan één. U krijgt veel informatie en het is fijn dit naderhand met iemand te kunnen bespreken. Het meenemen van bijvoorbeeld een familielid, vriend of partner naar de afspraak is daarom erg belangrijk. Ook omdat wij u enkele vragen over uw persoonlijke situatie zullen stellen. Degene die u meegenomen heeft kan vertellen hoe zij uw gehoorverlies in verschillende situaties ervaren. Dit kan helpen met het stellen van de juiste diagnose.

hoortoestel | advies | oorwerk | audiciens | gehoortest | gehoorapparaat

Laat uw oren vooraf controleren

Wanneer de oren niet schoon zijn is het mogelijk dat wij geen gehooronderzoek kunnen doen. Oorsmeer kan geluiden namelijk dempen en verstoren doordat het de gehoorgang blokkeert. Dit kan de nauwkeurigheid van de gehoortest beïnvloeden. Laat uw oren daarom eventueel van tevoren bij ons in de winkel controleren op oorsmeer en indien nodig bij de huisarts uitspuiten.

Schrijf uw hoorproblemen en hoorwensen op

Tijdens de afspraak zullen wij u vragen stellen over uw gehoor. Het is belangrijk om van tevoren na te denken over uw hoorproblemen en het gevolg hiervan op uw dagelijks leven.

Enkele voorbeelden van vragen zijn:

  • Welke klachten ervaart u met uw gehoor?
  • Hoe lang heeft u hier al last van?
  • Heeft u last van gehoorverlies in één of in beide oren?
  • Heeft u een baan of hobby waarbij u blootgesteld wordt aan lawaai?
  • In welke situaties ervaart u de meeste hinder? (b.v. op feestjes, aan de telefoon, in een restaurant, etcetera)
  • Wat hoopt u te verbeteren aan uw gehoor?
  • Heeft u (chronische) infecties aan uw oren gehad? Of operaties?
  • Heeft u wel eens een hoortoestel gebruikt?

Stap 2: Kennismaking, uitleg en korte hoortest

In de eerste afspraak, het Hoor- en adviesgesprek, maken we kennis met u, stellen we u een aantal vragen over uw gehoor en wordt er een korte hoortest afgenomen. We bespreken de uitslag van de meting met u en adviseren u over de vervolgstappen.

Gehoortest

Wij doen een korte hoortest om te zien of u gehoorverlies heeft. U krijgt via een koptelefoon piepjes te horen en u geeft aan of u deze wel of niet hoort. Vervolgens zullen wij het resultaat voor u uittekenen op een audiogram. Zo kunnen wij u laten zien wat uw hoordrempel is. De hoordrempel is het punt waarop uw oren beginnen geluid te horen. Geluiden die zachter zijn dan dit punt hoort u niet, maar wat harder is wel.

Doorverwijzing KNO

Het kan zijn dat wij u op basis van de testuitslag naar een KNO-arts doorverwijzen voor nader onderzoek. Na deze afspraak wordt u vaak weer terugverwezen naar de audicien. Wij helpen u dan graag weer verder.

Stap 3: Intake, mogelijk aanvullende gehoortest en keuze hoortoestel

Als uit de gehoortest blijkt dat u het beste geholpen bent met een hoortoestel dan is uw volgende afspraak de intake-afspraak. Tijdens deze afspraak doen wij mogelijk een aanvullende hoormeting en nemen wij de tijd om naar u te luisteren en uw wensen en behoeften te bespreken. Aan de hand van de uitkomsten van de hoortest en uw wensen en behoeften geven wij een op maat gemaakt advies. Welke oplossing het beste bij iemand past, verschilt van persoon tot persoon.

De hoortoestellenmarkt

De hoortoestellenmarkt biedt een breed scala aan opties, variërend in kwaliteit en technologie. Hoortoestellen in de categorieën 1 t/m 5 zijn de hoortoestellen die de zorgverzekeraar adequaat voor zijn verzekerde vindt. Welke categorie voor u (gedeeltelijk) wordt vergoed, wordt bepaald door een vragenlijst.
Daarnaast zijn er de topsegment hoortoestellen in de categorieën Essential t/m Premium. Deze bevatten de nieuwste en meeste geavanceerde technologieën en zijn op de vrije markt verkrijgbaar.

Invullen HOORvragenlijst

Voorafgaand aan de intake-afspraak ontvangt u (digitaal) de HOORvragenlijst van ons. Wij vragen u deze thuis in te vullen. De vragenlijst gaat over diverse situaties waarin u gehoorproblemen ondervindt. Hiermee wordt in kaart gebracht welke beperkingen u ervaart in het horen en verstaan en wat de belangrijke situaties zijn waarin verbetering moet komen. Zo kunnen wij het juiste advies geven wat aansluit bij uw behoeften.

Hoorprotocol

Wij werken met de HOORvragenlijst, omdat alle audiciens sinds 2013 verplicht zijn te werken volgens het ‘hoorprotocol’, een methode die door de branche in samenwerking met de zorgverzekeraars is vastgesteld. De vragenlijst in combinatie met de hoortest is onderdeel van dit protocol. Met de uitkomst kunnen we bij de zorgverzekeraar aantonen dat een hoortoestel daadwerkelijk voor beter gehoor zorgt.

Soorten hooroplossingen

Er bestaan diverse typen hoortoestellen en meer dan 1200 toestellen met keuze uit oplaadbare of hoortoestellen op batterij. Wij hebben de beste voor u geselecteerd en geven u graag advies wat de beste keuze voor u is.

hoortoestel | advies | oorwerk | audiciens | gehoortest | gehoorapparaat

Verschillende type hoortoestellen

Met onze video krijgt u inzicht in de verschillende typen gehoorapparaten, variërend van achter-het-oor tot in-het-oor modellen. Leer welke geschikt zijn voor uw specifieke gehoorbehoeften. Bekijk de video voor een helder overzicht van de beschikbare opties.

Achter-het-oor Hoortoestellen (AHO)

Achter-het-oor hoortoestellen (AHO) zijn ontworpen om achter het oor te worden gedragen. De luidspreker en de microfoon bevinden zich in de behuizing van het toestel. Het geluid wordt overgebracht via een slangetje naar uw gehoorgang. AHO-toestellen zijn geschikt voor alle gradaties van gehoorverlies, van licht tot matig, en zelfs ernstig tot zeer ernstig. Leer meer over deze veelzijdige hoortoestellen en ontdek hoe ze uw gehoorervaring kunnen verbeteren.

Luidspreker-in-het-oor hoortoestellen (LIHO)

Luidspreker-in-het-oor (LIHO) hoortoestellen lijken op AHO-toestellen, maar zijn kleiner omdat het luidsprekertje in de gehoorgang wordt geplaatst in plaats van in de behuizing achter het oor. Bij een LIHO-toestel wordt het geluid vanuit de behuizing via een dun draadje naar het luidsprekertje in uw gehoorgang gestuurd. Deze hoortoestellen zijn geschikt voor een licht tot ernstig gehoorverlies.

In-het-oor hoortoestellen (IHO)

In-het-oor (IHO) hoortoestellen zijn een uitstekende keuze voor mensen met een licht tot matig gehoorverlies die op zoek zijn naar een discreet hoortoestel. Het is echter belangrijk dat er voldoende ruimte is in de gehoorgang voor deze toestellen. Daarom zijn ze niet voor iedereen geschikt. Indien uw gehoorgang voldoende ruimte biedt, kan een IHO-toestel diep in het oor worden geplaatst en vrijwel onzichtbaar zijn. Bij de meeste IHO-toestellen wordt het schaaltje van het toestel op maat gemaakt om perfect in het oor te passen. Ontdek meer over deze discrete hoortoestellen en hoe ze kunnen bijdragen aan een betere gehoorervaring.

Soorten oorstukjes

Voor elk type gehoorverlies zijn er diverse soorten oorstukjes beschikbaar. Vaak worden oorstukjes aanbevolen bij groter gehoorverlies of wanneer het hoortoestel niet goed blijft zitten, wat een stevigere pasvorm vereist. Oorstukjes kunnen worden gecombineerd met achter-het-oor hoortoestellen en luidspreker-in-het-oor hoortoestellen. Uw audicien zal met u bespreken welk oorstukje het meest geschikt is voor uw situatie en of het gebruik ervan noodzakelijk is. Leer meer over de verschillende opties voor oorstukjes en ontdek hoe ze kunnen bijdragen aan een comfortabele en effectieve gehoorervaring.

Prijzen hoortoestellen

De prijs van een hoortoestel is o.a. gebaseerd op de techniek die er in zit. Hoe geavanceerder de techniek, hoe hoger de prijs, maar ook hoe optimaler bepaalde luistersituaties kunnen worden opgelost. De kosten liggen hierdoor voor één toestel tussen de €500 (basistoestel) en €2400 (geavanceerd toestel). De audicien kan u adviseren welk hoortoestel het beste bij uw portomonnee, hoorwensen en gehoorverlies past.

Vergoeding hoortoestellen

Hoortoestellen die vallen in de categorieën 1 t/m 5 worden in de meeste gevallen vergoed door uw zorgverzekeraar. De voorwaarde voor de vergoeding vanuit de basisverzekering is dat u meer dan 35 decibel (dB) gehoorverlies hebt. Gaat het om éénzijdig gehoorverlies, dan krijgt u één hoortoestel vergoed. Betreft het beide oren dan krijgt u vergoeding voor twee hoortoestellen. De zorgverzekering vergoedt 75% van uw hoortoestel. U betaalt dus zelf een eigen bijdrage van 25% van het tarief dat Oorwerk met uw zorgverzekeraar is overeengekomen. Heeft u een aanvullende verzekering? Dan kunt u mogelijk zelf nog extra vergoeding declareren.
Daarnaast geldt het eigen risico. Het volledige (resterende) eigen risico wordt door uw zorgverzekeraar verrekend.
De hoortoestellen uit de categorieën Essential t/m Premium worden doorgaans niet vergoed door zorgverzekeraars*. Echter, wanneer een keuze uit de vrije markt voor u beter blijkt te zijn, dan zijn er vaak mogelijkheden om een deel van de kosten voor de hooroplossing terug te krijgen via uw belastingaangifte.

* Sommige zorgverzekeraars maken hierop uitzonderingen. Uw audicien kan u hierover meer informatie geven.
Vergoeding luisterhulpmiddelen

Luisterhulpmiddelen zoals TV-hulpmiddelen, wek- en waarschuwingssystemen en solo-apparatuur worden meestal door uw zorgverzekering vergoed of in sommige gevallen in bruikleen gegeven. Ook voor de luisterhulpmiddelen geldt dat hiervoor uw eigen risico wordt aangesproken. Krijgt u de hulpmiddelen in bruikleen, dan geldt er geen eigen risico.

Eigen risico

Het eigen risico is van toepassing bij de aanschaf van een gehoorapparaat en voor sommige hoorhulpmiddelen. Het volledige (resterende) eigen risico wordt door uw zorgverzekeraar verrekend.

 

Verzekering

Hoortoestellen zijn waardevolle apparaten, worden dagelijks gebruikt en zijn daarnaast ook klein. Het risico van beschadiging, diefstal of verlies is daarom aanwezig. Oorwerk kan u helpen met het afsluiten van een verzekering. Dit is zowel mogelijk gedurende de gewenningsperiode als bij aanschaf.

Gehoorapparaat belastingdienst

Daarnaast bieden wij informatie over belastingteruggave. Volgens de regels van de Belastingdienst kunnen bepaalde zorgkosten, waaronder hoortoestellen, worden opgegeven als specifieke zorgkosten in uw belastingaangifte. Dit kan resulteren in een belastingteruggave voor de kosten die u maakt bij het verkrijgen van hoortoestellen, afhankelijk van uw persoonlijke situatie, inkomen en het drempelbedrag voor zorgkosten dat de Belastingdienst hanteert. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Uw oude gehoorapparaat inruilen

Wist u tot slot dat uw oude hoortoestel geld waard is? Vanaf het moment dat uw hoortoestel één jaar oud is, kunt u bij ons soms een inruilvergoeding ontvangen. Vraag onze audicien naar de mogelijkheden voor inruil, bijvoorbeeld als uw hoorbehoeften zijn veranderd. Ontdek hoe u kunt profiteren van deze financiële voordelen bij Oorwerk.

Stap 4: Gewenningsperiode

Zodra u uw hoortoestel uitgekozen hebt, wordt het heel precies op uw gehoorverlies en hoorwensen afgesteld. U krijgt de kans om uw ‘nieuwe’ gehoor in alle rust te ervaren tijdens een vrijblijvende gewenningsperiode van enkele weken. Hierdoor kunt u de hoortoestellen in verschillende situaties uitproberen en wennen aan het gebruik ervan voordat u een definitieve keuze maakt. In de daaropvolgende controle-afspraak kan de audicien de hoortoestellen eventueel nog verder afstellen op basis van uw ervaringen.

Verbind uw hoortoestel met uw mobiele telefoon

Onze hoortoestellen worden ondersteund door een handige app, die 24/7 geautomatiseerde intuïtieve ondersteuning biedt in iedere luistersituatie. Met deze app kunt u gemakkelijk het volume en de programma’s van uw hoortoestellen aanpassen, telefoongesprekken voeren en uw favoriete muziek en podcasts direct naar uw hoortoestellen streamen.

Hoordagboek

Tijdens de gewenningsperiode test u het hoortoestel en is het belangrijk om zoveel mogelijk ‘luistersituaties’ op te zoeken. Het helpt de audicien tijdens uw volgende afspraak als u voor uzelf opschrijft in welke situaties het goed gaat en in welke situaties er nog verbetering mogelijk is. De audicien kan dan eventueel de instellingen voor u aanpassen om de hoortoestellen naar uw tevredenheid te krijgen.

Wij raden u aan om in de vorm van een dagboek bij te houden wat u opvalt aan de hoortoestellen. Denk hierbij aan draagcomfort, het algehele volume, de klank van het geluid, de werking en verstaanbaarheid in verschillende luisteromgevingen (thuis, de TV, een verjaardag, in de supermarkt, op straat, tijdens het fietsen, luisteren van muziek, in gezelschap met veel mensen). Zo kan uw audicien bij de eerstvolgende afspraak uw hoortoestellen nog beter op uw persoonlijke levensstijl aanpassen.

Stap 5: Uw besluit voor uw gehoorapparaat

Nadat u de hoortoestellen enkele weken hebt kunnen ervaren en aan het geluid heeft kunnen wennen, zorgen wij er tijdens de eindcontrole voor dat wij de gewenningsperiode afronden. Wij vragen de eventuele vergoeding bij de zorgverzekering voor u aan en dit is voor u het moment waarop u (het resterende deel van) uw factuur in de winkel voldoet. Zorgt u er alstublieft voor dat uw pinlimiet toereikend is op de dag van de afspraak. Vanaf dan zijn de hoortoestellen van u. Heeft u besloten een verzekering af te willen sluiten dan kunnen wij dat in deze afspraak voor u regelen.

Laat anderen weten hoe tevreden u over ons bent

Uw mening is van onschatbare waarde. Het mooiste compliment dat u ons kunt geven, is uw vrienden en familie over ons te vertellen. Ook helpt u ons daarom enorm door een review te schrijven op Google en/of Trustpilot over uw ervaringen met Oorwerk. Uw feedback helpt niet alleen ons, maar ook andere potentiële klanten bij het nemen van weloverwogen beslissingen.

U ontvangt 6 maanden na aanschaf van uw hoortoestel een tevredenheidsonderzoek. Wij waarderen het enorm als u ons wilt beoordelen.

Zeg-het-voort-programma

Met ons zeg-het-voort programma kunt u het plezier van beter verstaan delen met vrienden en familie, en daarbij samen profiteren van aantrekkelijke voordelen. Vraag in de winkel naar de Gouden Cheques. Deel een cheque met iemand die nog geen klant is bij Oorwerk en baat zou hebben bij een verbeterd gehoor. Wanneer deze persoon een gehoortest bij Oorwerk ondergaat en een gehoorverlies van minimaal 35 dB blijkt te hebben, ontvangt u als dank een Keuze Cadeaukaart ter waarde van €50,00. Uw vriend of familielid profiteert bovendien van 10% korting op het Ontzorg Totaalpakket.

Lees meer over dit programma, klik hier

Stap 6: Nazorg en service

Ook na het afronden van de gewenningsperiode staan wij voor u klaar. U bent altijd welkom. Neem gerust via de mail of telefonisch contact met ons op voor vragen, een bijstelling of overige afspraken.

Garantie

Bij Oorwerk heeft u 5 jaar lang garantie op uw hoortoestellen (mits normaal gebruik).

Uw gehoorapparaat werkt niet meer, wat nu?

Vaak kunt u zelf het probleem oplossen. Indien u er echter niet in slaagt om het probleem zelf op te lossen, kunnen wij in de meeste gevallen snel assisteren. Als het probleem zich in de elektronica bevindt, kan het nodig zijn om het toestel naar de fabrikant te sturen, wat enige tijd in beslag kan nemen voordat u uw hoortoestel weer kunt gebruiken. Om in deze periode toch nog te kunnen horen, kunnen wij u vaak voorzien van een leentoestel.

Periodieke onderhoudsbeurten

Het op de juiste manier onderhouden en behandelen van uw hoortoestel is belangrijk om zorgeloos te kunnen blijven horen. Zo is goed onderhoud van belang om de geluidskwaliteit van uw hoortoestel op peil te houden en is het noodzakelijk voor de garantievoorwaarden. Daarnaast kan het goed onderhouden van uw hoortoestel reparaties, en dus onnodige kosten, voorkomen.

Instructies

In de winkel kunnen ze u leren hoe u uw hoortoestellen het beste kunt onderhouden. Ook vindt u op onze website instructievideo’s over hoe u het beste uw hoortoestellen kunt onderhouden.

Onderhoudspakket

Omdat het zo belangrijk is om uw hoortoestellen goed te onderhouden, biedt Oorwerk de mogelijkheid om een onderhoudspakket aan te schaffen. Met een onderhoudspakket heeft u alle benodigde onderhoudsartikelen in huis en hoeft u zich geen zorgen meer te maken over eventuele kosten voor het maken van extra afspraken. Zo heeft u de zekerheid van jarenlang hoorplezier zonder zorgen en bijkomende kosten.

Maak nu een afspraak

Via onze website kunt u eenvoudig een afspraak maken voor een hoor- & adviesgesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar uw persoonlijke wensen, geven we u meer informatie over Oorwerk en bespreken we de mogelijkheden. Daarnaast voeren we direct een gehoortest uit, zodat u in de meeste gevallen nog dezelfde dag kunt ervaren hoe een hoortoestel bijdraagt aan een beter gehoor.